Според експерти всяка втора глоба на пътя остава неплатена

 

Пътните полицаи започнаха масирани проверки за водачи с дългове заради нарушения на правилата за движение.  Някои от джигитите карат безнаказано с неплатени глоби от хиляди левове. 

Още по темата

 

Според експерти всяка втора глоба на пътя остава неплатена. Само през миналата година катаджиите са регистрирали над 756 000 нарушения, за които са съставени над 314 000 акта и почти 493 000 фиша. Събраните суми от глоби за една година минават 27 милиона лева. Много от шофьорите обаче чакат да мине давността на санкцията – с надеждата, че до тогава няма да бъдат спирани на пътя.

 

От началото на годината близо 100 хиляди водачи са получили честитки от КАТ. От глобите за нарушенията обаче досега са събрани едва 6 милиона лева. „Когато нямаме събираемост на глобите,  имаме и безнаказаност, а когато има безнаказаност  има и арогантно поведение, има и загинали”, коментира Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите от катастрофи.

 

Затова контролът се затяга и при всяка проверка на пътя катаджиите проверяват и за неплатени глоби, а наказанията са сурови.  „След справка ако се установи, че има глоба и не е заплатена – свидетелството за управление ще бъде отнето”, обясни Стойчо Константинов от Националната пътна полиция.  Книжката се връща едва след като нарушителят плати глобите.

 

Въпреки че е изряден на пътя Николай Кайджиев не би си позволил да се крие от катаджиите. „Ако имам глоба задължително ще я платя, защото книжката ми трябва, пътувам непрекъснато”, заяви той.  

 

Коректните шофьори като Николай обаче не са много. Показват го и проверките на пътя. При една от тях през миналата седмица катаджиите хванали водач с близо 4 000 лева неплатени глоби. „Има хора с по 30-40-50 акта – те или не стават наказателни постановления или минават 2 или 3 години да се обжалват”, коментира още Владимир Тодоров. Именно на това сега разчитат нарушителите – да изтече срокът на глобата.

 

Ние изпращам глобите в НАП и се събират съответните глоби”, обясни Стойчо Константинов.  „Не може държавата, за да събере 50 лева да харчи 400 лева. Толкова струва събирането на 50 лева”, уточни Владимир Тодоров.

 

Затова експертите настояват държавата да опростят правилата за налагане и санкциониране на глобите на пътя. Освен това експертите искат парите от събрани глоби да отиват по предназначение – а именно за купуване на нови камери и кампании за пътна безопасност.