В3 вероятно е привнесен от комети и метеорити

Витамин В3 може да има извънземен произход и да е доставен на Земята от комети и метеорити, сочат резултатите от изследване, цитирани от сп. "Сианс е авнир". Витамин В3 е изолиран за пръв път от германски химик на базата на никотин.

Както и всички останали витамини, витамин В3 е жизненоважен за човека. Следи от този витамин бяха открити през 2011 г. и 2014 г. в метеорити, които съдържат голямо количество въглерод. Нови лабораторни експерименти, цитирани от БТА, потвърдиха, че витамин В3 може да бъде синтезиран в лед в космоса. Те са извършени в лаборатория на центъра "Годард" на НАСА. Единият от тях се изразявал в това алуминиева плоча да бъде изстудена до температура минус 253 градуса Целзий при наличието на газ, съдържащ вода, въглероден диоксид и пиридин. Експериментът е направен във вакуумна среда, за да може условията да се доближат до тези в космоса. След това плочата била бомбардирана с протони от ускорител на частици, за да се симулира космическо лъчение. Така били получени различни молекули, сред които витамин В3.

Резултатите навеждат на мисълта, че е възможно важни органични съставки да произхождат от космически прах. "С този тип химични реакции е възможно да са свързани и кометите, които съдържат големи количества воден лед и въглероден диоксид.- отбеляза Карън Смит от екипа. - Експериментите разкриват, че витамин В3 и други органични съставки може да са създадени в космоса и да са донесени на Земята от комети и метеорити." Резултатите от изследването са публикувани в Chemical Communications. /Йордан Ачков/