Дали цените, на които зареждаме, се договарят?

 

20 пъти по-солени глоби за бензиностанции, хванати да лъжат с количеството или качеството на горивата. С това решение излиза държавата, след акцията по препломбиране на бензиноколонките. И още - само 1% от проверените се оказаха в нарушение. Дали цените, на които зареждаме, се договарят, остава неясно. Проверката за картел все още продължава.


Първо към мерките – Санкциите, които сега са от 500 до хиляда лева се предвижда да станат до 10 хиляди. освен това, Ще се направи и лаборатория за изпитване и контрол на на разходомерите. Причината са съмнения за хакерски атаки, с които се променят данните за изразходваното гориво. Тази изкривена информация отива от сървъра на бензиностанциите в НАП. Ще усетим ли новите мерки по джоба си?


„Всяко чудо за 3 дни. Хората си плащат, това са могъщи фирми”, казва таксиметровият шофьор Чавдар Трифонов.


Ето това виждат обикновените потребители и в проверките, и в обещанията за промени. Също така виждат и картел на пазара на горивата. Факт, в който са убедени и пемиерът Борисов и митническия шеф Танов.


„100%, 100! Ама това не е тайна, аз не знам защо толкова очевадни, очебийни неща, ги коментираме. Тук – 2,30 бензина, там е 2,32 лева, там е 2,30 лева. Само това, нека един да смъкне на 2 лева бензина – ще го удушат другите, ще му запалят бензиностанцията”, на мнение е таксиметровият шофьор Чавдар Трифонов.


„Нормалната цена с акциз и ДДС - към 1,80 лева – на бензина 2,2 лева. Този марж според мен говори за картелно споразумение”, обяснява шефът на Агенция „Митници” Ваньо Танов.


„Естествено, че говоря за картел”, обяви премиерът Бойко Борисов.


За картел говорят и собствениците на малки бензиностанции. В района на Стара Загора например има 10-ина такива, останалите били затворени.


„Това се казва картел, това е – държат си една и съща цена, независимо колко са им разходите, не го изчисляват”, на мнение е Ивайло Николов, председател на Сдружението на малки и средни бензиностанции.


По въпроса за картела обаче от министерството на икономиката мълчат и пренасочват към КЗК. Те от своя страна също нямат отговор. Още не са готови с анализа на пазара, по който работят вече втори месец.


„Само като пример бих дал за вашите зрители, че в една Германия подобен анализ трае 3 години, във Франция – 2 години. Разбира се, ние ще се опитаме по най-бързия начин да свършим своята работа и знаем, че не разполагаме с подобно време”, коментира говорителят на КЗК Марио Гаврилов.


А от началото на годината – откритите нарушения са под един процент. От тях малко повече от половината са извършени от големите вериги.


„И нека да не забравяме, че големите бензиностанции в пъти имат по-голям обем от малките, което значи, че в пъти ощетяват повече хората”, казва още Ивайло Николов, председател на Сдружението на малки и средни бензиностанции.


Що се отнася до качеството на горивото, едва 7% от бензиностанциите са хванати да ни мамят.  


„Взетите проби са грубо казано 1000. Има отклонения от нормите и нарушения на качеството на горивото, са свързани със съдържание на биоетанол, сяра и дестилационни характеристики”, добави министърът на икономиката Божидар Лукарски.


Имената на конкретните обекти, в които са открити нарушения ще бъдат оповестени след като стане готов анализът на КЗК.


Открити са и парадоксални нарушения. По време на проверките, шофьори – късметлии получиха бонус – Повече гориво, отколкото са си платили. Обяснението: притеснени от проверките някои бензиностанции са пренастроили разходомерите си. Но отново грешно. Сипвали са повече гориво, отколкото е било отчитано.


Повече по темата гледайте във видеото.


Репортери: Надя Хамдан, Анна Турлакова