От бранша не вярват, че положението скоро ще се нормализира

 

Заради проблемите по границите, предизвикани от бежанската вълна българските превозвачи губят между 40 000 и 50 000 евро на ден. Товарните фирми изпускат срокове, заради затворени граници. Губят и автобусните фирми, които  променят маршрута си и го удължават, за да избегнат тапите по границите.

 

Заради бежанската криза, преодоляването на граничния контрол в момента отнема между 15 и 30 часа.  „Губи се в зависимост от транспортите, които извършваме от 500 до 1000 лева на транспорт. Това е само от престои, които не са по наша вина. Търпим неустойки заради тези престои. Налагат се алтернативни маршрути, които са и по-скъпи и отнемат много повече време”, твърди превозвачът Валентин Боянов.

 

Кризата удари сериозно и автобусите.  „Лошото е, че хората започват да закъсняват, някои, които имат връзки с други автобуси или други превозни средства, губят връзката”, твърди Миролюб Столарски, собственик на автобусна фирма.

 

Оказва се, освен затворените граници, бежанската криза крие и други опасности. Много мигранти виждат в товарните камиони лесен начин да преминат през границите. И често буквално ги щурмуват.  „В такива случаи се обаждам на полицията и на жандармерията. Те идват, свалят ги от камиона. Затварят ги, качват ги в бусове и заминават. През това време от гората излизат още хора и се качват на същото място. Ако не си ги усетил и ги хванат - ставаш съучастник”, коментира Боянов.

 

От бранша не вярват, че положението скоро ще се нормализира. Засега са наясно само, че за пътниците автобусният превоз е несигурен, за товарните фирми - губещ, а за шофьорите - опасен. Все по-малко стават шофьорите, желаещи да поемат към Одрин. От друга страна намаляват и фирмите, които търсят услугите на превозвачите и изчакват по-добри времена.

 

Репортер: Олга Василева