Оказва се, че трамвай се кара лесно, но трудно се спира

 

Сблъсъкът между два трамвая в София не е първият инцидент с участието на ватманката Соня Костадинова. Тя призна вината си за вчерашния инцидент и ще загуби работата си. Преди две години под нейно управление дерайлира друга мотриса. Тогава пострадали няма, но Костадинова получава предупреждение за уволнение. 

 

От началото на годината в София са станали 227 произшествия с трамваи. 18 от тях, или 8%, са били по вина на ватмана. Можеше ли да бъде избегнат вчерашният сблъсък и как 30-тонна машина се спира аварийно, без да има пострадали – провери екип на Новините на Нова. 

 

Оказва се, че трамвай се кара лесно, но трудно се спира. Това разказа Пламен Петров, чиито 30 години от живота минават по релсите.

 

Трафикът е все по-напрегнат, а автомобилните шофьори – все по-недисциплинирани. През есента пък релсите са най-хлъзгави, има и мъгла и това е най-рисковият период за водачите. Именно затова при тези условия е много важно как ще се спре. Ако ватманът задейства спирачките правилно, спирането отнема по-малко от 20-30 метра и не повече от 5 секунди. 

 

Трамваят има пет спирачки. При нормално спиране са достатъчни две от тях – първата разчита на електричество, а втората - на въздух. При аварийното спиране обаче е добре да се задейства и магнитната спирачка, както и още една, която работи с пясък. Петата се използва накрая – тя е ръчна. 

 

"Ватманката е употребила почти всички спирачки, но го е направила късно, защото не е спазила дистанция. В последния момент, когато е трябвало да пусне пясък и евентуално да опита този метод, за да увеличи триенето между трамвая и релсите, вероятно в паниката е пропуснала да натисне бутона за пясък. При неспазване на дистанция нищо не спасява положението, но щеше да минимализира малко сблъсъкът и може би нямаше да има пострадали”, обясни Иво Василев, зам.-директор на Столичен електротранспорт.

 

Ватманите с опит казват – най-добрата спирачка е дистанцията.

 

В София 420 ватмани управляват 274 трамвая, които се движат по столичните улици. Най-старата машина е 59-и набор. Близо 30-годишни са още 28 трамвая - точно като този, който е управлявала ватманката при сблъсъка вчера. Възрастта обаче не е порок, обясняват от Столичния електротранспорт. Трамваите минават преглед всеки ден в края на смяната. Водачите пък подлежат на допълнителен психотест през две години.