Ще успеем ли да обслужим всички полети, които минават през небето над България в пика на сезона?

 

Летим по-бързо и по-безопасно. От днес всички самолети, които излитат и кацат на трите големи летища в страната, ще се движат по максимално кратки маршрути. Това ще стане възможно благодарение на модерна навигация през сателит. Ще успеем ли да обслужим всички полети, които минават през небето над България в пика на сезона? 


В оперативната зала на РВД всеки ден се следят маршрутите на хиляди полети, за да се гарантира сигурността във въздушното пространство. От днес полетите ще бъдат навигирани със сателит до летищата във Варна, Бургас и София – като по този начин ще се пести време и гориво. По-важното – ще се гарантира по-висока сигурност при летене.


Всеки ден над небето на България минават между две и три хиляди полета. След затварянето на съседни въздушни пространства трафикът над страната ни се увеличи с пъти. А най-големият пик се очаква през летните месеци, когато и най-много хора летят. Сега обаче – трасетата, по които самолетите ще се движат, стават повече. И по-кратки. 


„Представете си - например от Варна до София осигуряваме директни трасета като магистрали. Това ще облекчи значително трафика”, обясни Георги Пеев – генерален директор на РВД. 


Въздушните магистрали, по които ще минават самолетите над България, вече ще се определят и от сателити. Така ще летим по възможно най-късите траектории и ще избягваме гъсто населените райони при излитане и кацане. 


„Всяка една точка е въведена в компютъра на самолета. Свързвайки се със сателита, той знае къде точно се намира и спазва траекторията”, Иван Дяксов от РВД. 


Чрез сателитната навигация се намаляват и конфликтните точки в небето – това гарантира и по-голяма сигурност при полетите. И не само:


„Намаляване на закъснения, намаляване на разхода на гориво и обезшумяването на града ще е по-малко”, обяснява Георги Пеев, генерален директор на РВД. 


Въздушните пътища за кацане и излитане също вече ще са различни. Сателитната навигация ще облекчи работата на ръководителите на полети, но не и отговорността им в ролята на въздушни регулировчици.


„Авиационният персонал в България са компетентни и отговарят на всички изисквания и регламенти”, добавя Георги Пеев, генерален директор на РВД. 


Очакванията са, когато маршрутите са по-къси, а разходите за гориво по-малки, билетите за самолет да поевтинеят. Крайната дума обаче имат авиокомпаниите. Целта е навигацията през сателит да се приложи за всички летища в България до края на годината.